Northern Territory - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Youri Rooij - WaarBenJij.nu Northern Territory - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Youri Rooij - WaarBenJij.nu

Northern Territory

Door: Youri

Blijf op de hoogte en volg Youri

08 Januari 2013 | Australië, Alice Springs

Hello peopletjes,

een nieuw verslag vanuit het verschrikkelijk hete midden van Australie ook wel het red centre genoemd (zand is rood vanwege het ijzer wat in de grond zit)
Ze zeggen dat er een hittegolf van een paar maanden is in heel Australie. Volgens mij zijn dit geen hittegolven maar is het gewoon het klimaat. En ik kan je vertellen, hoe lekker 46-48 graden ook lijkt voor koud Nederland, het is doodvermoeiend. Daarom ben ik blij dat ik over 4 uurtjes naar Cairns ga, het is daar rond de 30 graden en dus veel beter.

Maar wat heb je eigenlijk te zoeken in het ''Red Centre''? Nou genoeg! Ik heb een drie dagen tour naar Uluru geboekt, dit ligt 500 km van Alice Springs vandaan. 500 km is voor Australiers a piece of cake om te rijden. Ze doen het dagelijks, no problemo!

Dag 1: We werden om 6 uur opgehaald bij het hostel door onze gids Kate. Een leuke lesbo van 23 jaar die in het leger in Afghanistan heeft gewerkt en volgens mij in de outback zonder water nog kan overleven. De groep was in het begin een beetje verlegen maar toen we onszelf moesten voorstellen was het ijs gebroken. De eerste stop was op de kamelenfarm, daar heb ik voor het eerst in mn leven kameel gereden en kameel gegeten. Erg lekker! Daarna nog 5 uur gereden en uiteindelijk kwamen we aan bij ons ''verblijf''. En met verblijf bedoel ik dan een boom om tegen te piesen, een slaapzak(swag) in de buitenlucht om te slapen, en douche: ja gewoon je hand natmaken en overal langshalen. Vond ik leuk om mee te maken maar 2 nachten is meer dan genoeg voor ''Prince William'' zo werd ik door de groep genoemd. S' avonds spaghetti op en daarna naar bed, of naar swag..

Dag 2: 4 uur op!!!! neeeeeejoh, 4 uur!!!!. Was het wel waard, de zonsopgang gezien in Kings Canyon. En daarna 6 km door de bergen gelopen. Het was zo vroeg omdat je na 11 uur sochtends niet meer mag lopen vanwege de hitte. En over 6 km deden we gewoon 2.5 uur en het grappige was dat de rokers voorop liepen en het snelste de hike hadden gelopen. Daarna 3 uur gereden naar Uluru (Ayersrock) eindelijk! Dit is de heilige steen van de Aboriginals heel erg mooi. Veel foto' s gemaakt en gewacht totdat de zon onderging achter de steen. We hebben de oude grotten van de Aboriginals gezien, met aboriginals gesproken en rond Uluru gelopen bij 48 graden... Nog nooit zo'n hitte gevoeld in mn leven. Zon brandt echt op je huid en als er wind waait doet het gewoon pijn. Ik denk dat ik nog nooit zoveel gezweten heb in 3 dagen dan de afgelopen 19 jaar. De zweetdruppels vielen echt van mn voorhoofd af. S' avonds een Australische BBQ op: Australian Beef, Kangaroo Steak and Camel Sausages.

Dag 3: Weer 4 uur wakker gemaakt, want deze zonsopkomst zou nog veel mooier zijn dan de vorige. Nou vooruit dan maar. En inderdaad deze zonsopkomst was heeeeeel mooi. Een paar km naast Uluru kwam de zon op en er waren daarom ook al zo'n 500 touristen klaar om foto' s te maken. Zou graag een euro willen hebben voor iedere foto die daar genomen wordt, was ik nu multimiljonair. Als de zon eenmaal op is, is het ook meteen 30 graden. Daarom moesten we opschieten voor de tweede hike at Kjata Tjuta. Hele indrukwekkende bergen waar je tussen kon lopen. Toen het eenmaal 11 uur was reden we weer na een lekkere lunch naar huis.

Na 3 dagen was ik zo blij dat ik weer een koud glas water kon drinken!! 13 liter water van rond de 35 graden in 3 dagen drinken is niet lekker als de buitentemperatuur ook nog 40+ graden is. Ik had echt gewoon 20 euro over voor een koud glas cola tijdens de tour. Als afsluiter ging de hele groep nog samen uiteten en naar een bar. De gids was dronken, en dronken lesbo' s zijn nog veel leuker hahah!!!

Gisteren bij het zwembad gelegen en beetje rustig aan gedaan. Ondertussen gaat mn vlucht alweer over 3 uur dus moet maar is mn spullen bij elkaar in die loodzware tas proppen.

Take care, no worries! xxxxxxxxxxxxxxxxxx Youri

  • 08 Januari 2013 - 12:09

    Mama:

    Lieve Your,wat een belevenissen weer, en dan in de hitte. Je schrijft zo leuk, is een feest om te lezen. Allemaal weer leuke en interessante mensen ontmoet. En nu weer naar Cairns, als je leest over de great barrier reef wat moet dat mooi zijn. Ik spreek je weer snel over de app, liefs mam en pap.

  • 08 Januari 2013 - 21:35

    Frits:

    hi your, leuk verslag. blijf nu maar even in het noorden. Hittegolf en branden in het zuiden. Gisteren zijn je vrienden hier geweest. Was erg gezellig. We weten nu weer veel meer over jou. Ik kijk nog naar je foto's.
    frits

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Youri

Op 1 December 2012 vertrek ik voor 5 maanden naar Australië en 1 maand Thailand. De planning: 2 December - 2 Januari West-Australie (Perth, Mandurah, Margaret River) 2 Januari - 8 Januari Alice Springs (3 dagen tour door de outback) 8 Januari - 26 April een buspas vanaf Cairns tot Melbourne via Townsville, Rockhampton, Sunshine Coast, Brisbane, Gold Coast, Newcastle, Sydney, Canberra, Melbourne. 26 April - 27 Mei Thailand e.o.

Actief sinds 27 Sept. 2012
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 8104

Voorgaande reizen:

01 December 2012 - 26 April 2013

Australië

Landen bezocht: