Roadtrip Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Youri Rooij - WaarBenJij.nu Roadtrip Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Youri Rooij - WaarBenJij.nu

Roadtrip Vietnam

Door: Youssie

Blijf op de hoogte en volg Youri

10 April 2013 | Vietnam, Hanoi

Sawadeee,

hallo Hollanders, een nieuw verslag vanuit Vietnam wat ik nog veel leuker vind dan Thailand!!! Op dit moment zit ik in Hue, een klein stadje in het midden van Vietnam.

Wat kreeg ik een cultuurshock toen ik aankwam in Vietnam. Ik dacht dat alle landen in Zuid-oostAzie wel een beetje hetzelfde waren, nou niet dus. Vietnam is denk ik Thailand maar dan 40 jaar geleden. Thailand is echt een supermooi land maar ik vind het te toeristisch. Zo had ik bijvoorbeeld geen diarree in Thailand, omdat het eten gebaseerd is op toeristen, maar wel in Vietnam! Nou ben ik hier natuurlijk niet blij mee maar het typische beeld van Azie kan ik toch meer vinden in Vietnam dan in Thailand.

Het verkeer: Ja, het verkeer is echt één grote, ongeorganiseerde chaos. Je toetert hier bijvoorbeeld niet omdat er gevaar dreigt te komen, nee, je toetert hier omdat je duidelijk wil maken:
- Hé, hoe gaat het ?! (doen wij trouwens ook wel is)
- Ik toeter, dus ik heb voorrang. Geen idee wat er gebeurt als 2 scooters tegelijk toeteren??!
- Ik zit achter je.
- Ik zit voor je.
- Ik zit links of rechts van je.
- We passeren een heilig beeld (ik kwam er trouwens achter dat je dan 2 keer moet toeteren)
Er zijn ook verschillende regels voor hoelang je toetert of als je 3 keer of meer achter elkaar toetert.
Dus wat hoor je heel, maar dan ook echt heel de dag in Vietnam? Toeters!!

Dan heb je nog de verkeerslichten waar niemand wat om geeft. ''Eh, was rood nou voor rijden of groen?'' En dan heb je nog het oversteken, wat wel echt een drama is!! Ik ben er nu wel aan gewend maar de eerste keer stond ik gewoon een kwartier te wachten om een kleine straat over te steken. Wat doe ik nu? Ik loop gewoon en ze gaan gemakkelijk langs me heen (ze toeteren dan wel). Geen wonder dat er meer dan 30.000 verkeersdoden per jaar zijn in Vietnam.

Hanoi was echt een geweldige stad. Het was heel erg uitgestrekt en vrij weinig hoogbouw. Overal kleine straatjes met markten, eten en vriendelijke mensen. Er hangt alleen wel een gore lucht, ze koken hun eten niet op een gasfornuis maar op een haardvuur wat natuurlijk heel veel rook geeft. Ze leven echt nog een soort in de middeleeuwen. Als ze fruit of groeten verkopen hangen ze dat aan een weegschaal die wij 400 jaar geleden hadden. En ik heb het idee dat alleen de vrouwen werken, de mannen zitten of liggen op hun scooter en roken sigaretten aan de kant van de weg.

Het eten in Thailand is wel beter dan hier. Ze liegen hier ook heel vaak over wat voor soort vlees het is. Ik had een broodje kebab besteld aan de kant van de weg (ja, ik kon het verwachten, het is aan de kant van de weg maar dat is veel leuker dan een duurder, westers restaurant) wat sowieso geen varkenskebab was! Volgens de eigenaar van het hostel waar ik nu ben, die Engels is en hier al 25 jaar woont, was het óf hond óf: wil dit niet eens schrijven maar, waar heeft ieder land teveel aan?? RATTEN! En eerlijk gezegd vond ik het heerlijk smaken... Voortaan vraag ik ook niet meer wat voor vlees het is want wil dat niet eens weten. Trouwens er zitten hier zo verschrikkelijk veel ratten. Je ziet ze alleen s'nachts. Vroeger was ik er een soort bang voor omdat mijn moeder er een fobie voor heeft en ik daardoor ook. En eigenlijk vindt ik het nu nog steeds niks maar raak er wel meer aan gewend. Zag er afgelopen nacht rond de 8 en het is maar een 5 minuten loopje van de nachtbar naar het hostel.
Ook een bijzonder weetje: je ziet hier niet veel straathonden, en als je ze ziet zijn het chihuahua's, hier zit geen vlees aan ;) Dus Lies, je kan hier gratis en voor niets een chihuahua halen!

Je ziet nog veel Franse invloeden zoals: Franse barretjes, de beroemde Baguette, croissants en ze rijden rechts. De Vietnamoorlog heeft nog wel heel erg veel littekens nagelaten. Zo heb ik een taxi-chauffeur ontmoet die 2 broers heeft verloren in de oorlog & ik kwam een wat oudere man tegen die alleen z'n grote teen nog had en helemaal verbrand was. Ook zijn er veel kinderen die mismaakt zijn: geboren worden zonder handen, een arm die helemaal verkeerd zit. En er is totaal geen hulp voor deze mensen, Amerika moet zich schamen. Ze hebben ook echt een hekel hier aan Amerikanen, er is een Amerikaanse jongen in dit hostel die zegt ook tegen de Vietnamese mensen dat die uit Engeland komt.

Gisteren heb ik de verboden stad van de vroegere koning bezocht wat echt heel erg mooi was maar half vernietigd. Morgen neem ik de bus naar Hoi An waar ook twee Nederlanders zijn die ik ontmoet heb in Bangkok.

Ik kan nog wel veel meer schrijven over Halong Bay en Hanoi maar er staan foto's op facebook, dat zegt genoeg ;) Trouwens het weer is hier echt heel goed. Bewolkt, 25 graden en niet zo benauwd. Niet zo lekker als je vanuit Nederland komt maar na Australie en Thailand is het wel echt goed te doen.

Misschien zitten er spelfouten in, geen zin om het weer opnieuw te lezen hahahaah


xxxxxxxxxxxxxxxxxxx



  • 10 April 2013 - 15:13

    Netty Hitsert:

    Lieve Your

    Wat heb je weer een leuk verslag geschreven, en de fouten vallen wel erg mee. Super leuk. Dat van die verkeersdoden had ik liever gehoord als je weer thuis bent. Lijkt me erg indrukwekkend wat je allemaal gezien hebt. Wat een indrukken zeg .Papa , Anja Lies en Opa gaan je nu toch wel erg missen hoor. Maar het schiet nu toch op nog 14 daaaaaaaagen. !!!!!!!! Liefs van mam

  • 10 April 2013 - 16:04

    Lize:

    Yourtje!

    Serveer mij een broodje muskus als ik aankom op het vliegveld ;) Hahaha, goede reden om vegetarier te worden Your!
    ... En pik een chihuahua voor me mee!
    Zo gaaf al je avonturen, op je foto's zag ik inderdaad wel wat spullen die 300 jaar voor Christus in Nederland gebruikt werden.... Wel bijzonder om zo'n land te zien!
    Nou nu echt nog eventjes en dan zijn wij er!!!
    Kus je zus x


  • 10 April 2013 - 22:44

    Je Tantetje:

    Hey Lieve Schat,
    Wat ben ik toch trots op je!!! Dit allemaal in je eentje, ze kunnen je dit nooit meer afnemen. Ik mis je wel hoor, ook al hebben we ( bijna) iedere dag contact. Nog 2 weken en je ziet Pap en Mam, wel hard gegaan he? Mam Vonnie en ik zijn vanavond uit eten geweest met Sieg in Vlaardingen. dit was nog voor zijn verjaardag. Misschien hebben we ook wel hond of rat gegeten, maar het was in ieder geval erg lekker.
    Je foto's zijn geweldig!!!! Veel plezier met de Nedrlanders en we appen weer.
    Dag lieffie LY xxxx

  • 12 April 2013 - 23:04

    0pa:

    hoi your,

    ik heb 60 jaar geleden al sateh van hond gegeten in Singapore Heerlijk Toen ik het hoorde ging ik over mijn nek.Later wel weer gegeten.Wat een prachtig land he vietnam .Je zal wel van de ene verbazing in de andere
    vallen.Ik vind het knap van je wat een belevenis.Indrukwekkende foto"s.Het zijn kunstenaars hoe ze alles op die brommers laden.Het schiet al op he dat je pa en ma en zusje weer ziet.

    look forward to see you a again love opa

  • 25 April 2013 - 11:18

    Inge:

    Heee Yourtje!! Ik heb net even je verslagen allemaal gelezen!!Echt super leuk je maakt echt een top tijd mee he!Ik weet nog wel dat je het spannend vond om te gaan vertrekken toen ik je op je afscheidsfeestje sprak.Maar je hebt echt zoveel gave dingen gezien en meegemaakt!Super leuk!! Nou geniet ervan he einde is in zicht en zie je ne ouders en zus lekker weer!!! Tot snel your xxxxxxxx vam Inge!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Youri

Op 1 December 2012 vertrek ik voor 5 maanden naar Australië en 1 maand Thailand. De planning: 2 December - 2 Januari West-Australie (Perth, Mandurah, Margaret River) 2 Januari - 8 Januari Alice Springs (3 dagen tour door de outback) 8 Januari - 26 April een buspas vanaf Cairns tot Melbourne via Townsville, Rockhampton, Sunshine Coast, Brisbane, Gold Coast, Newcastle, Sydney, Canberra, Melbourne. 26 April - 27 Mei Thailand e.o.

Actief sinds 27 Sept. 2012
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 8086

Voorgaande reizen:

01 December 2012 - 26 April 2013

Australië

Landen bezocht: